האם מאנדיי קורסת?
משתתפים: אורן ברסקי מ"פלאניט" תכנון פיננסי,
נועה שרמן ויאיר דרורי מאלטרנטיב בית השקעות
האזינו וצפו:
הדוחות האחרונים של מאנדיי אמנם עמדו בציפיות, אך מניית החברה צנחה בכ-30% ביום אחד. הסיבה המרכזית נעוצה בתחזית הפחות מעודדת שהציגה החברה, ובעיקר בהשפעה ישירה של שינויים מהותיים שגוגל ביצעה במנוע החיפוש שלה.
העדכונים האחרונים בגוגל, הכוללים שימוש נרחב יותר בבינה מלאכותית שמספקת תשובות ישירות למשתמשים, צמצמו בצורה משמעותית את הצורך להיכנס לאתרים חיצוניים. המשמעות היא שהתוכן האורגני, שהיה בעבר מקור עיקרי להגעה ללקוחות, מאבד מכוחו, וגם הפרסום הממומן הופך פחות יעיל, משום שהמשתמשים מקבלים את התשובות כבר בעמוד החיפוש.
מאחר שחברות כמו מאנדיי, וויקס ואחרות מבססות את עיקר רכישת הלקוחות שלהן על חשיפה אורגנית וממומנת דרך פלטפורמות כמו גוגל ומטה, הפגיעה הזו מורגשת מידית בשורת ההכנסות. אם בעבר אפשר היה "לפצות" על ירידה באורגני באמצעות השקעה גדולה יותר בפרסום ממומן, כעת גם המהלך הזה מייצר החזר השקעה נמוך יותר.
השוק רואה בכך לא רק בעיה זמנית, אלא גם סימן לכך שהתזה שעליה נבנו מכפילי החברות הללו כבר פחות רלוונטית. המשמעות היא הורדת ערך כוללת, כפי שקרה למאנדיי שאיבדה מיליארדי דולרים משווי השוק שלה ביום אחד. לצד זאת, מי שנראית כמנצחת זמנית מהסיפור היא מטא, שעשויה לקלוט תקציבי פרסום שזולגים החוצה מגוגל, אם כי גם שם צפויה עלייה בעלויות הקליקים והתחרות.
המגמה הזו מציבה סימני שאלה גדולים על האופן שבו חברות תוכנה מבוססות אונליין יוכלו להמשיך לצמוח, ומה יידרש מגוגל כדי לאזן בין שילוב הבינה המלאכותית לבין שמירה על המודל הכלכלי של מפרסמים ותוכן חופשי ברשת.
לסיפור המלא צפו בסרטון בנגן למעלה.



